måndag 5 maj 2014

Ord och inga visor från redaktören på hemmaplan

Min tioåring vill gärna veta hur jag haft det i Stockholm och eftersom hon både läst och älskar serien tänkte jag berätta för henne vad redaktören sa. 

Fyra ställen såg han möjligheter att korta ner. Inte ta bort, bara trimma lite. Jag var förvånad över vilka fyra han valt då jag själv ser andra ställen som lämpligare, men jag sa inget om mina åsikter till dottern utan förhörde mig bara om hennes åsikt.

"Du kommer ihåg det här du vet i första boken, när, blablabla..."
"Ja, åh, det älskar jag!"
"Ja, alltså han tycker jag ska korta ner det."

*upprepa fyra gånger*

Hon gav mig höjda ögonbryn och blängande tonårsögon. 

"Du får inte ta bort nåt av det! Han kan ju skriva en bok själv då så får han se hur lätt det är!" Huvudskakningar. "Vad ska han säga om tvåan sen då, att du ska ta bort *infoga dotterns favoritscen*? Jag tror inte det, mamma! Du skulle frågat mig istället och jag hade sagt att allt är perfekt."

6 kommentarer:

Dorotea Pettersson sa...

Älskade äldsta dottern. Du är så klok. Klart mamma skulle ha frågat dig. Hur tänkte hon liksom? (detta säger jag med himlande tonårsögon).

Kära Syster sa...

Är inte det vad man alltid sagt, barnen vet bäst? Inte för att jag någonsin hållit med, men i det här fallet gör jag nog ett undantag. Klart hon vet bäst!

/E

Lunicrax sa...

...nu ar jag valdigt nyfiken pa vad redaktoren tyckte skulle kortas ned...

Villeosagamamman sa...

Älskade unge!! Och jag väntar ihjäl mig på en rapport om A L L T!

Kära Syster sa...

Hahahahahahahaha! Genialiskt!

/A

Vilse sa...

Dorro: Ja, hon är faktiskt en väldigt smart unge.

Elin: Hon gör det, va?

Lunicrax: Vi behöver verkligen talas vid (om både det ena och det andra), men det är inte fyra grejer där jag säger: mm, precis, det var vad jag kände på mig, utan det är mitt i action och sånt. Godtyckligt, nästan, tyckte Katrin.

VoSMamman: Hoppas du vart nöjd med rapporten igår! Jag läste din kommentar och satte mig på cykeln.

Anna: Eller hur?! Jag skrattade åt detta skärpta barns repliker så att det hördes genom hela längan!