onsdag 22 juni 2011

Genre gör skillnad

En barn- ungdomsbok i genre fantasy. Riktar sig till åldern 10-15 år. 

Så brukar jag beskriva min trilogi när folk frågar vad det är för sort. Jag har insett det sista att en modifikation av genre skulle göra stor skillnad för mig i min skrivprocess.

I begreppet fantasy finns en underliggande tanke om äventyr. Om Sagan om Ringen är fantasyns fader och Robert Jordan och alla andra gått i hans fotspår, så betyder fantasy en äventyrsberättelse i en påhittad sagovärld. 

Den andra och tredje boken i min trilogi skulle kunna gå under den beteckningen utan problem. Nog blir det äventyr så det räcker! Men i den första boken har det hela tiden känts som att äventyren lyser med sin frånvaro och därför har jag känt mig missnöjd med manus. Fantasy utan äventyr måste ses som ett misslyckande. 

Men så insåg jag att den första boken (och även till viss mån de andra, men framför allt första) inte är en äventyrsbok utan en mysteriebok. Pusselbits-varianten. Plötsligt såg jag allting i ett annat ljus!

En mysteriebok måste inte ha en massa äventyr. En mysteriebok ska innehålla händelser som inte får någon förklaring förrän precis på slutet. Spänningen ska ligga i ovissheten om vad allting betyder, ovissheten i vad som egentligen hänt. Och precis sådan är min bok!

Hurra! Jag är ingen misslyckad författare! Bristen på äventyr och spänning i form av action har sin förklaring. Spänningen ligger i det som inte sägs, men som ändå finns där under texten och får läsaren att undra. Sen när mysteriet fått sin förklaring och boken tagit slut, kan läsaren glatt gå vidare till nästa bok och få se vilka äventyr den nya kunskapen leder till!

Min bok är alltså fantasy i den bemärkelsen att den utspelar sig i en annan värld än vår. I en värld full av magi och häxor. Men annars är det en mysteriebok och den genreförändringen gör all skillnad för mig. Jag har ju kära vänner lyckats plötsligt! 

Inga kommentarer: