tisdag 6 januari 2015

Lektören funderar

Lektörsrapporten som pulats med under jullovet är mejlad och klar. 
Fem sidor kommentarer blev det, indelade i praktiska, handgripliga avsnitt. 
I mejlkorgen trillar det in intressanta förfrågningar från skrivande tjejer i 8an. 
Huvudet börjar således utarbeta en ny, spännande plan.

De här mejlen med förfrågningar, de har gett mig en insikt idag. Av någon anledning hamnar skrivande ungdomar på hannahoglund.se när de googlar möjligheter för sitt skrivande. Av någon anledning kontaktar de Vilse Förlag, fastän de inte läst Ljus som varit dolt. Den här trafiken och framförallt den här kreativiteten och önskan till kontakt med vuxen skrivande människa måste tas tillvara på.

Därför smider jag spännande planer med ny infallsvinkel och egen idé på online-variant av skrivarkurs för ungdomar/yngre författare. Möjligheter är bara förnamnet.

Sen har jag har märkt en viss irritation hos etablerade lektörer över att "vem som helst" tror sig kunna lektörsläsa numera. Till er vill jag säga så här: jag har åtskilliga terminer på universitet i ryggen i ämnen som språk och litteratur. Jag har skrivit sex romaner. Jag är ingen novis och när det kommer till yngre förmågor vet jag att jag har ganska mycket att komma med. Jag jobbar faktiskt med ungdomar.

Så till alla skrivande som är sugna på nåt kul och inte alltför kostsamt för att få lite respons och möjlighet till publicitet: håll ögonen öppna. Jag kan komma att annonsera nåt. Snart.

Och jag tror jag just kläckte vad idén ska kallas. 

3 kommentarer:

Kära Syster sa...

Men åh vad bra! Det är så himla mäktigt att du får den responsen från de unga, lite som att de anar att du vet hur de har det. Det är ju en perfekt grej för dig att syssla med.

kram!

/E

Kära Syster sa...

Oooooo! Cliffhanger! Gillar!

Och låt gamla traditionella lektörer göra vad de alltid gjort, så tar du tillvara på det nya fräscha.

Galopp, galopp mot solnedgången!

/A

Vilse sa...

Men åh, vilken sprudlande respons! Jo. Jag tänker att jag börjar så här, i liten skala. Antingen växer det och blir nåt permanent eller så var det en kul grej. Oavsett vilket så kör vi. Man måste testa och ta till vara.

*vinkar från solnedgången*