onsdag 31 december 2014

Det kan inte gå fel

I år var året då jag debuterade som författare. 
I år var året då jag tillsammans med maken och 70 000 andra såg Håkan på Ullevi.

Jo. Det är nog top-två.

Sen var det också året när jag läste hela serien om Lianne för min storgillande dotter. Det var året när jag och maken reste utomlands ihop för första gången på 12 år. Det var året när vi hade en riktig sommar med badväder och 30graders värme dag efter dag, vecka efter vecka. Det var året när jag började undervisa i svenska som andraspråk, något av det roligaste jag gjort.

Men främst kommer 2014 alltid vara året då jag debuterade och Lianne såg dagens ljus. Det kommer vi inte runt.

Nyår är en tid för utvärdering och eftertanke, men jag måste säga att jag alltid lockas mer av att titta framåt än bakåt på nyårsafton. Vad för det nya året med sig? Vad väntar? Vilka överraskningar finns och vilka milstolpar kan vi se fram emot?

Under 2015 ska jag:
  • ge ut del II: I levande mörker. Av de fyra böckerna i serien har det varit min favorit under de senaste två åren. Jag hoppas, hoppas, hoppas läsarna kommer hålla med mig om det, och att läsandet av I levande mörker kommer leda till någon sorts försäljningsökning. 
  • Resa till Rom. Det är nästan så att det skulle få komma på första plats. Det är Så Stort. Jag är latinläraren som aldrig varit i Rom. Jag hittar på Forum Romanum, men har aldrig stått på det. Jag har läst deras ord på originalspråk, de som en gång byggde, älskade, förförde, förlorade och slogs om staden, men inte gått i deras fotspår. Jag har skrivit en bok om Caesar men inte stått i Pompeius curia där han dog och fällt en tår till hans ära, men nästa år ska det alltså ske. Maken och jag planerar stort för resan och när jag väl kommer till dit ska ingenting göras halvdant. Jag har redan köpt en ny klänning och fler kommer det bli. Ska jag till Rom efter alla dessa år så ska jag banne mig se ut som en filmstjärna. Hela resan.
Mina nyårslöften är som följer:
  • Jag ska kodväxla mindre. Kodväxla betyder att man slänger in utrikiska ord i sitt språk och alltså växlar mellan två språk och säger saker som: det var det crappigaste ever! Kodväxling är något jag blivit medveten om genom jobbet där jag bannlyst alla språk utom svenska i mitt klassrum. Eftersom eleverna måste öva på att våga prata svenska måste jag också prata svenska och eftersom man kan säga någonsin istället för ever, är min förhoppning att bli bättre på att välja det svenska ordet.
  • Efter 2014 års icketräning med den sorgliga mitt-gym-gick-i-konkurs-missären så blir det nu nya tag. Tisdagskvällar kommer bli gymkvällar igen och jag längtar! Maken och jag ska gå till gymmet ihop eftersom barnen är stora nog att vara själva en kväll i veckan. Sen ska vi inte träna ihop, gubevars, men vi ska vara varandras dragplåster.
  • Jag tar sikte på förlagskontrakt igen. Lianne är och förblir min i nuläget, men alla andra berättelser som väntar på egna resor får inte glömmas bort. Jag har redan börjat: feelgoodboken ligger på förlag och Sean och jag gör upp planer för en eventuell bilderboksdebut. Det rör sig, i alla fall.
För mig handlar nyårslöften om att medvetandegöra en viss del av sitt liv för sig själv. Att välja fokus. Sen får året komma med sina skruvar och dalar, men jag försökte något i alla fall, som är långt bättre än att aldrig önska förändras.

I Den Goda Cirkeln firas nyår och jag hör ljudet av deras avlägsna röster medan jag går här och putsar guldkantade vinglas och flätar flickornas hår inför kvällen. Tillsammans med Jonnadagen är nyår en av årets stora högtider och på nyårsdagen håller Kung Alexander tal och samlar alla häxor kring gemensamma mål och förhoppningar. Nyår är inte med i första boken, men väl i andra. Nyårsscenen i I levande mörker är faktiskt en initial favorit för att den fungerar som en av två språngbrädor till bokens centrala konflikt. I nyårspresent tänkte jag bjuda på två repliker från Nyårsafton, med viss reservation för redigering.

Mamma kollade ugnen och klockan samtidigt. ”Tänk om de inte tycker om maten?”
Det är canneloni med inte mindre än tre sorters ost”, sa Lianne. ”Det kan inte gå fel.”

Med det önskar Lianne och jag gott nytt år! 
2015. Det kan inte gå fel.

4 kommentarer:

Kära Syster sa...

Mmmm... klokt. Det kan verkligen inte gå fel.

Gott nytt år min vän, vi ses på andra sidan!

/A

Vilse sa...

Det gör vi! TACK för att du delat så många högtider med mig i år. Ser fram emot ännu mer sådant nästa år!

Kära Syster sa...

You bet, kära du. Mig blir du inte av med i första taget. Det är också ett nyårslöfte! :)

/A

Anonym sa...

Cannelloni kanske?