torsdag 27 november 2014

Ett hjärta fullt

Andra boken i serien, I levande mörker, är fantastisk. Jag tänker slå fast det här och nu.

I levande mörker tänjer svåra frågor till sin gräns, frågor som bara nosades på i ettan.
I levande mörker står för kärnan i hela serien. Vad som måste övervinnas och hur.
I levande mörker bygger vidare på relationer som bara hann introduceras i ettan. 
I levande mörker kommer få dig att skratta högt åt dråpligheter.
I levande mörker kommer få dig att krypa ihop. Rädd. 
I levande mörker kommer få dig att bli irriterad på Lianne, historiens mest trögfattade halvhäxa.
I levande mörker överraskar från kapitel 1. Nytt har hänt redan innan boken börjar.
I levande mörker får vi följa en ny underdogs resa mot förnyad respekt.
I levande mörker går djupt. På alla fronter, samtidigt.
I levande mörker är boken som introducerar två av mina personliga favoritkaraktärer i serien (och ni trodde persongalleriet var fullt!). Här möter läsaren häxor som kommer att få nyckelroller senare.
I levande mörker utspelar sig på fler plan än ettan, i flera parallellhandlingar. 
I levande mörker låter karaktärer som förut tycktes statiska, bli ack så dynamiska. Folk växer. Gör misstag. Blir flera meter modigare.
I levande mörker innehåller mycket mer romans än ettan och då pratar jag inte bara om det som ni tror att jag pratar om. Kan tyvärr inte säga mer än så. 
I levande mörker är helt, ljuvligt, sagolikt lysande.

Jag har blivit sågad. Jag har blivit hyllad. Jag har gömt mig och jag har rest mig och gömt mig igen. Men när jag idag beundrar tavlorna som snart ska förvandlas till andra bokens omslag, lyssnar på låtar som varit ledstjärnor för mina karaktärer i många år och tänker på framförallt en nyckelperson som mitt hjärta ömmar för, men som jag ändå låter lida långt mer än någon annan i serien, känner jag mitt hjärta fyllas. Av godhet. Tilltro. Stolthet. Längtan.

Ni kanske tycker jag skryter. Ni kanske tror jag bara marknadsför. Ni får tro vilket ni vill. Själv ville jag bara skriva av mig och jag får det, för det här är min blogg och jag har skrivit på den här boken i många år. Jag säger inte att boken inte har brister, men just nu fokuserar jag inte på dem.

Helst av allt vill jag posta bilden på skådespelaren som för mig representerar denna nya karaktär, men jag håller mig hårt och nöjer mig med att låta er lyssna på hans låt. Eller ja. Delar av den är hans, delar någon annans. Kan vara så att de inte gillar varann. Det låter jag vara osagt.


3 kommentarer:

Kära Syster sa...

Ooooookej.
Vackert men luddigt.
Och:
...
GALET VAD JAG BLEV NYFIKEN NU!

/A

Vilse sa...

Mm, sorry, för både det första och det andra. Men ibland behöver man skriva av sig och man får ju inte förstöra hela boken och ge bort allt för den sakens skull, eller hur?

*andas in* Jo. Jag ska få ordning på det sista också.

Lunicrax sa...

Du glomde en sak: En helt UNDERBAR titel!!!! :D :D :D Bara titeln far ju en att vilja vanda och lasa baksidestexten GENAST!
Ser sa mycket fram emot min betalasning...!!