måndag 30 september 2013

Lade och sade

eller la och sa? I skriftspråk alltså.

5 kommentarer:

Kära Syster sa...

Den oändliga diskussionen... :) Jag skulle säga lade och sade. Tror jag. Men jag skriver ju i presens, så jag behöver egentligen inte förhålla mig till frågan. Men visst, la och sa blir liksom stympat på nåt vis. (Jag skriver förresten hellre "någonting" än "nånting")

Hr gör du där?

/A

Vilse sa...

Jag har upptäckt att jag skriver "sa" och "lade". Får man det??

Sa skriver man ju jämt, det är det anföringsverb som alla etabelerade författare lovordar, man får knappt använda andra. Det blir lite styltat (eller ska jag kanske säga akademiskt??) med sade i det läget.

Lade säger man inte alls lika ofta. Hm, hm, hm. Hur som helst håller jag på att ändra alla till la just nu, för att vara konsekvent, men vet inte om jag egentligen gillar det.

Kära Syster sa...

Knepigt. Nu när du säger sådär så... låter det ju jättebra. Och konsekvent ska man vara, oavsett hur man gör.

/A

Lunicrax sa...

lade och sade. Iaf definitivt lade. Vet inte om man behöver vara konsekvent där, det ar ju två olika ord. Det ena kanske bara har kommit lite längre i "utvecklingen" än det andra. "la" låter ju som att nån sjunger och blir avbruten :)

Vilse sa...

Just så Theresa. Svensklärarsystern sa samma, sade är mer ålderdomligt än lade. Det är så jag gjort i alla böcker, men plötsligt blev jag osäker. Så fånigt. Tack för kommentar!