tisdag 31 juli 2012

Hur det ligger till

Skrev klart sista kapitlet i förmiddags och tillbringade resten av dagen med att smygläsa kapitlet på min telefon och studsa runt i segerdanser.

Öppnade dokumentet "kapitel 1". Vågade inte titta på det. Tillverkade en hemmagjord födelsedagspresent av högsta klass till bästa kompisen istället. La barnen. 

Klickade på kapitel 1 och läste en och en halv sida. Blev illamående.

Det håller inte.

Satte mig och gnällde i soffan och kände att livet var surt. Ryckte upp mig.

Så här ligger det till:
Frågan är inte: Hur kan jag fixa det här kapitlet, den här befintliga texten så att jag blir nöjd?
Frågan är: Hur vill jag inleda den här boken? Hur vill jag att berättelsen ska gestaltas?

Ett råd Vilse: Strunta i den befintliga texten så långt det går, så fort det behövs. Tappa inte skrivarlusten. JOBBA! Om fyra veckor ska du vara klar och manus ska gå till ett nytt gäng betaläsare + min älskade korrekturläsare T. Sen ska manus gå till förlag och få JA.

Då kör vi.

Inga kommentarer: